آموزش و پرورش نيازمند مربيان قرآن آشنا با مباحث روان‌شناختی است
حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم
تربيت مربي حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم

آموزش و پرورش نيازمند مربيان قرآن آشنا با مباحث روان‌شناختی است

گروه خبرنگاران افتخاري / مهسا زارعی: مدرس دوره‌های تربيت مربی و تربيت معلم و مدير گروه حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم گفت: معلم قرآنی كه از تفاوت‌های فردی افراد اطلاعی ندارد، از رشد و مراحل آن نيز بی‌اطلاع است. در واقع آموزش و پرورش نيازمند مربيان قرآن آشنا با مباحث روان‌شناختی است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، «حسين همتی» مدرس دوره‌های تربيت مربی و تربيت معلم و مدير گروه حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم با اشاره به اينكه در خبرهای چند روز اخير آمده است كه آموزش و پرورش قرار است از معلمان قرآن بازنشسته جهت ارتقای آموزش‌ها در مدارس قرآن استفاده كند، گفت: قطعاً توجه مسئولان آموزش و پرورش به قرآن خود نويد‌بخش يك حركت قرآنی مطلوب در جامعه است، ليكن با توجه به نگرش كمّی كه در بين مسئولان وجود دارد، به نظر جای نگرانی هم هست، به نظر من آموزش و پرورش اگر می‌خواست در زمينه قرآن فعاليت مثبتی انجام دهد و اين كار جنبه تبليغی به خود نگيرد بايد تمركز خود را بر درس دين و زندگی و قرآن می‌گذاشت.

همتی در پاسخ به اين سؤال كه آيا در حال حاضر در كلاس‌های قرآن مدارس فعاليت متناسب با سن و جنس انجام می‌شود، آيا معلمان قرآن توانايی تدريس اين درس را دارند و آيا اين معلمان آموزش‌های لازم را در اين زمينه ديده‌اند؟ اظهار كرد: اگر از من سؤال كنيد بدون اغراق عرض می‌كنم كه تا حدود زيادی خير. حال چرا وقتی كاری كه زير نظر ما است و در حال انجام است به درستی انجام نمی‌گيرد را رها كرده‌ايم و به كارهای تبليغی روی می‌آوريم. همچنين اين حرف هم كه اين مسئول آموزش و پرورش زده است، مبنی بر استفاده از معلمان قرآن بازنشسته جهت ارتقای آموزش‌ها در مدارس قرآن‌، از همان حرف‌های نسنجيده است، چراكه اولاً اينكه تجربه زمانی به درد می‌خورد كه در زمان خود شاخص بوده باشد و نه اينكه هركس 30 سال تدريس كرد بگوئيم فردی با‌تجربه است و توانايی بالايی در كار خود دارد.

وی ادامه داد: ثانياً اينكه در كار با كودكان به‌ويژه در مدارس و در ساعاتی پس از ساعات درسی كه بچه‌ها انرژی و نشاط خود را از دست داده‌اند، مربی و معلمی لازم است كه انرژی كافی چه از نظر جسمی و روانی را برای ارتباط برقرار كردن با كودكان داشته باشد و من فكر نمی‌كنم كه اكثر كسانی كه در سنين بازنشستگی هستند اين انرژی را داشته باشند و اين همان معضلی است كه در خيلی از مدارس هم‌اكنون با آن روبرو هستيم.

همتی همچنين درباره مديران قرآنی نيز اظهار كرد: ما در بخش قرآن به مديران قرآنی چند‌وجهی احتياج داريم كه از روح و نور قرآن بهره برده باشند.

 همتی:
تجربه زمانی به درد می‌خورد كه در زمان خود شاخص بوده باشد و نه اينكه هركس 30 سال تدريس كرد بگوييم فردی با‌تجربه است و توانايی بالايی در كار خود دارد

مدرس دوره‌های تربيت مربی و تربيت معلم و مدير گروه حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم در پاسخ به اين سؤال كه شما در زمينه تربيت مربی هم فعاليت می‌كنيد در اين زمينه هم توضيح دهيد، اضافه كرد: مشكل اصلی بخش‌های قرآنی در كشور، عدم وجود مربيان و معلمان قرآن آشنا با مباحث روان‌شناختی به تعداد مورد نياز است. يعنی مربيان و معلمان ما معمولاً افراد فرهيخته‌، متخصص و متعهدی هستند ولی توانايی ارتباط برقرار كردن با مخاطب را ندارند كه همين معضل باعث می‌شود كه نه‌تنها كلاس‌های قرآن كشش لازم را ندارد، بلكه حالت زدگی در افراد ايجاد می‌كند. كافی است شما وارد برخی از كلا‌س‌ها شويد تا اين امر را تصديق كنيد، البته در ساير دروس هم به همين نحو است.

وی ادامه داد: البته علت اصلی اين اتفاق ناآگاهی است. معلمی كه نمی‌داند در كلاس 30 نفره‌، 30 دانش‌آموز با 30 توانايی مختلف وجود دارد، نمی‌تواند ارتباط برقرار كند. معلم بايد توانايی افراد را تشخيص دهد و از هر كس به اندازه توان انتظار داشته باشد ولی آيا اين امر در كلاس‌ها و مدارس و مؤسسات رعايت می‌شود، ما معمولاً افراد قوی را تشويق می‌كنيم و به افراد ضعيف بی‌توجهی.

همتی تصريح كرد: معلمی كه درباره تفاوت‌های فردی افراد اطلاعاتی ندارد و درباره رشد و مراحل و اقتضائات رشد بی‌اطلاع است، موجب مرگ انگيزه فعاليت در بسياری از دانش‌آموزان می‌شود و اين امر در درس قرآن نمود بيشتری دارد. سعی ما در دوره‌های تربيت مربی توجه دادن به اين موارد از يك جهت و ايجاد توانايی برقراری ارتباط از جهت ديگر است.

وی اظهار كرد: وقتی مربی با اين تفاوت‌ها آشنا می‌شود و اين اقتضائات را می‌فهمد توقعش را با توانايی‌ها تنظيم می‌‌كند و هر‌كس را با داشته‌هايش می‌سنجد و اين يعنی معلمی.

همتی در پاسخ به آخرين سؤال كه در دوره‌های تربيت مربی علاوه بر مواردی كه ذكر شد چه مباحث ديگری وجود دارد، بيان كرد: مباحث يادگيری و حافظه‌، اختلالات روان‌شناختی و روان‌پزشكی در كلاس، شيوه‌های پرورش خلاقيت، داستان‌نويسی، راه‌های ايجاد نشاط و نظم در كلاس د‌رس و شيوه آموزش حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم و روش برداشت از قرآن از مباحث ديگری است كه در اين دوره‌ها به مربيان آموزش داده می‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

سلام خيلي خوش آمديد من در اين وبلاگ قصد دارم تدريس هاي روزانه خودم در زمينه تدريس قرآن به مربيان و معلمان را قرار دهم اميدوارم مفيد باشد. لطف كنيد و نظرات خود را براي من ارسال نماييد.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم و آدرس quran12.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 178
بازدید کل : 85473
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->