حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم
تربيت مربي حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم

 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: همتی، 24 خردادماه، گفت: يكی از راه‌های مأنوس كردن كودكان و نوجوانان با قرآن، بيان داستان‌ها و داستان‌واره‌هايی با مضامين قرآنی است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين همتی، مدرس دوره‌های تربيت مربی و تربيت معلم پيش‌دبستانی، 24 خردادماه، با اشاره به تأثير شگرف داستان بر روح و روان انسان‌ها خواستار توجه ويژه مراكز قرآنی مرتبط با خردسالان و كودكان به داستان‌های قرآنی شد.

وی افزود: با توجه به تعداد بسيار زياد داستان‌های قرآنی و همچنين آموزه‌هايی كه می‌تواند هر يك به داستان واره‌ای تبديل شود بايد از اين ظرفيت گرانبها در كلاس‌های درس استفاده كرد.

همتی ادامه داد: در قرآن كريم كه ويژه انسان‌های بالغ و رشد يافته است، داستان‌های متعددی ذكر شده كه يكی از علل آن، انطباق داستان با ذهن و يادگيری حداكثری است بعد از يك سخنرانی چند ساعته اگر از مخاطبان سؤال شود كه چه چيزی بيان شده است، معمولا افراد حكايات و داستان‌هايی كه تعريف شده است را به خاطر می‌آورند.

اين مدرس قرآن با انتقاد از وجود شيوه سخنرانی در برخی از كلاس‌های قرآن خردسالان، اظهار كرد: برخی از مربيان به علت عدم دارا بودن مهارت‌های خاص چون قصه گويی و نمايش خلاق از روش سخنرانی استفاده می‌‌كنند كه نه تنها جذابيتی برای قشر خردسال ندارد بلكه موجبات دور شدن آنها از فضای قرآنی را ايجاد می‌كنند.

 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: مدير گروه دوره‌های حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم مؤسسه دارالتحفيظ، 22 خردادماه، بر لزوم استفاده مربيان از شيوه‌های جذاب برای تدريس قرآن ويژه خردسالان تأكيد كرد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين همتی، مدير گروه دوره‌های حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم مؤسسه دارالتحفيظ، 22 خردادماه، با اشاره به برخی شيوه‌های مرسوم در مؤسسات، گفت: به نظر برخی شيوه‌هايی كه در مؤسسات علی الخصوص برای خردسالان استفاده می‌شود، مطلوب نيست و هيچ جذابيتی برای آنان ندارد.

وی افزود: شيوه تكرارهای مكرر آن هم با استفاده از نوار به روش تيك تيك نه تنها هيچ جذابيتی ندارد، بلكه موجب دور شدن كودكان از قرآن خواهد شد.

همتی با اشاره به علل استفاده از برخی شيوه‌ها، ادامه داد: متأسفانه برخی مؤسسات هدف را صرفا ميزان آموزش و علی‌الخصوص حفظ گذاشته‌اند كه اين خود موجب می‌شود تا فشار زيادی بر كودكان وارد شود. وقتی مؤسسه‌ای می‌خواهد به هر ترتيب ممكن در مدت كوتاهی چند جزء قرآن را آموزش دهد، مربی ناچار است از سبك‌ها و روش‌هايی همچون تيك تيك استفاه كند و اين خود ضربه بزرگی به فضای انس كودكان با قرآن می‌زند.

مدير گروه دوره‌های حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم مؤسسه دارالتحفيظ، عنوان كرد: به نظر من به عنوان كسی كه 17 سال در عرصه قرآن فعاليت آموزشی می‌كنم هدف در دوره‌های خردسال، انس كودكان و خانواده‌ها با قرآن است و اينكه كودك با شوق و بدون خستگی و كسالت در كلاس حاضر شود نه با اكراه و الزام.

وی استفاده از قصه، نمايش، بازی، شعر و نقاشی و كاردستی را از الزامات دانسته و افزود: با اين شيوه‌ها می‌توان به ذهن كودك رسوخ كرده و عشق و علاقه و انس با قرآن را به آنان هديه داد همانگونه كه در قرآن كه برای انسان‌های كامل و بالغ نازل شده است از همين شيوه‌ها بهره گرفته شده است و قرآن مملو است از داستان‌ها و نمايش‌های متنوع و زيبا.

همتی افزود: البته بايد نهادهای نظارتی بر كار مؤسسات و كلاس‌های قرآن نظارت كنند و اشراف داشته باشند تا هر كس و هر مؤسسه‌ای به هر شكل نتواند كار كند و برخی از ما معلمان نه تنها بهره‌ای به جامعه نمی‌دهيم بلكه موجب دور شدن افراد از قرآن می‌شويم ولی متأسفانه الان هيچ نهادی مسئوليت اين كار را برعهده ندارد و اين می‌تواند مضرات زيادی برای جامعه قرآنی داشته باشد.

درباره وبلاگ

سلام خيلي خوش آمديد من در اين وبلاگ قصد دارم تدريس هاي روزانه خودم در زمينه تدريس قرآن به مربيان و معلمان را قرار دهم اميدوارم مفيد باشد. لطف كنيد و نظرات خود را براي من ارسال نماييد.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم و آدرس quran12.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 266
بازدید کل : 85298
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->