ترويج فرهنگ قرآني، بخشي از هدف گروه عظيمي از مؤسسات حفظ قرآن است
حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم
تربيت مربي حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم

همتي افزود: در طول تاريخ، افراد متعددي بودند كه با ائمه هدي (ع) مقابله مي‌كردند كه بخشي از اين مخالفان از قاريان و حافظان قرآن بودند؛ البته الفاظ قرآن نورانيت خود را دارد، اما مفاهيم است كه راه‌گشا است و نهايتاً، پدر و مادر نيز بايد خواستار اين باشند تا فرزندشان با آموزش قرآن، رفتار قرآني را بياموزد.
*** برخي مؤسسات براي كسب عناوين شكل مي‌گيرند
اين مدرس دوره‌هاي تربيت مربي حفظ مفهومي ـ كاربردي قرآن كريم اظهار كرد: ترويج فرهنگ قرآني، بخشي از هدف گروه عظيمي از مؤسسات حفظ قرآن است، اما با فضاي مادي كه در بحث آموزش قرآن شكل گرفته است، برخي مؤسسات براي كسب عناوين شكل مي‌گيرند، دليل اين حرفم، وجود آموزش با نوارهاي چند بار تكرار ترتيل، براي حفظ قرآن است كه به ويژه براي خردسالان اصلاً مناسب نيست و فضاي خسته‌كننده‌اي را براي كودكان ايجاد مي‌كند.
وي ادامه داد: اغلب مؤسساتي كه فقط به كميت فكر مي‌كنند، آموزش از طريق نوار صوتي را در پي مي‌گيرند كه من به اين روش "تيك، تيك" مي‌گويم كه با تيك ضبط صوت حفظ شروع مي‌شود و پس از خاموش شدن ضبط صوت، انتظار مي‌رود كه فرد آيه را از حفظ بخواند، اگر هدف اين مؤسسات، الهي بود، به دنبال اين بودند تا نشاط و شادابي را در كلاسي كه به نام حفظ قرآن است، در پيش گيرند، مؤسساتي كه در زمينه آموزش قرآن به خردسالان فعاليت مي‌كنند، به دنبال اين باشند تا عشق به قرآن كريم را در دل كودكان نهادينه كنند تا آن‌ها با اين انس خود به خود به سمت حفظ قرآن بروند.
******** كمتر از يك درصد از افراد، توانايي حفظ کل قرآن را دارند
همتي در ادامه به وجود حفظ‌هاي كوتاه‌مدت اشاره كرد و افزود: البته وجود افرادي را كه كمتر از يك سال حافظ كل قرآن شدند، نمي‌توان كتمان كرد، اما در بحث يادگيري، تكرار و تمرين اصل است و در كنار آن موضوع فراموشي نيز مطرح مي‌شود؛ كمتر از يك درصد از افراد، توانايي دارند تا حفظ قرآن را به صورت كامل داشته باشند، اين نكته‌اي است كه بايد به آن توجه شود. اگر مسئولان بدانند، اين‌قدر افراد را به حفظ كل قرآن سوق نمي‌دهند.
وي ادامه داد: در مصاحبه‌اي كه از طريق همين خبرگزاري منتشر شده بود، مطالعه كردم كه يكي از مسئولان آموزش و پرورش كشور عنوان كرده بود كه در برنامه پنجم توسعه، پنج ميليون نفر حافظ قرآن خواهيم داشت؛ اين حرف به چه معناست؟ يعني اين‌قدر دانش‌آموزان وقت دارند و مربي توانا داريم و از همه مهم‌تر افراد اين توانايي را دارند كه بتوانيم پنج ميليون حافظ كل داشته باشيم.
به عنوان فردي كه 16 سال است كه به صورت مستمر كلاس‌‌هاي آموزش قرآن را اداره مي‌كنم، متوجه هستم كه بسياري از افراد توانايي اين كار را ندارند.
همتي بيان كرد: به طور نمونه "سيدمحمدحسين طباطبايي" يا "رضازاده جويباري" كه از خردسالي حافظ كل قرآن كريم شدند، در خانواده‌‌هاي كه همگي به حفظ قرآن توجه داشتند، پرورش يافتند، آيا مابقي دانش‌آموزان ما در اين فضا رشد مي‌كنند؟ محيط پيراموني اصل تربيت است؛ پس حرف اين مسئول آموزش و پرورش باطل است؛ مگر حافظ شدن اصل است؛ مگر چند روايت از معصومين(ع) داريم كه اينقدر افراد را به سمت حفظ قرآن سوق مي‌دهيم نبايد سمت و سوي جامعه را به سمت كمّي‌نگري برد.
***** كلاس حفظ قرآن بايد حالت جذب و تشويق داشته باشد
وي با تأكيد بر اين مطلب كه كلاس حفظ قرآن بايد حالت جذب و تشويق داشته باشد و بهترين كلاس آن است كه عشق به قرآن را براي كودك ايجاد ‌كند، افزود: تحقيقي با كمك عده‌اي از علاقه‌مندان به اين مباحث انجام شد و با گردآوري روش‌هاي حفظ قرآن در كشور، در مجموع 15 روش وجود دارد كه برخي از آن‌ها با يكديگر تفاوت كمتري دارند و خيلي از آن‌ها را نمي‌توان روش ناميد و به غير از چند روش، مابقي همان حفظ قرآن به روش تيك تيك است.
همتي در پايان گفت: در برخي كلاس‌هاي آموزش حفظ قرآن، مؤسسات در كنار آموزش قرآن، براي جذابيت كلاس‌هايشان، كلاس مجسمه‌سازي و نقاشي و... برگزار مي‌كنند كه در اين كلاس‌هاي هنري، هيچ اشاره‌اي به دروس قرآني نمي‌شود، اين يعني به كودكان اين موضوع انتقال داده مي‌شود كه كلاس قرآن به تنهايي جذابيتي ندارد و بايد با كلاس‌هاي هنري و با حاشيه‌سازي آن را جذاب كرد در حالي كه در دوره‌هاي تربيت مربي حفظ مفهومي ـ كاربردي قرآن كريم كه با ابتكار دارتحفيظ القرآن ايجاد شده است به طور مثال؛ براي حفظ سوره ناس، طرح‌هايي از طبيعت كه ارتباط با سوره مورد نظر دارد، طراحي شده و در اختيار كودك قرار مي‌گيرد و مفاهيم قرآني از طريق نقاشي‌، داستان و نمايش به كودكان منتقل مي‌‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

سلام خيلي خوش آمديد من در اين وبلاگ قصد دارم تدريس هاي روزانه خودم در زمينه تدريس قرآن به مربيان و معلمان را قرار دهم اميدوارم مفيد باشد. لطف كنيد و نظرات خود را براي من ارسال نماييد.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم و آدرس quran12.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 44
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 208
بازدید کل : 85503
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->